Drepturile consumatorilor si proprietatea intelectuala.

Proprietatea intelectuală este omniprezentă. O regăsim în tot ceea ce ne înconjoară. Aceasta cu atât mai mult cu cât vorbim de mediul de afaceri.

Însușirea drepturilor de autor vine cu responsabilități pentru autor, dar și pentru clientul pentru care autorul redactează sau concepe anumite materiale de publicistică/ conținut de reclame / de pagini web ș.a. Pentru a proteja consumatorul obișnuit, cu o atenție și cunoștinte de nivel mediu, s-au instituit reguli care au ajuns să alcătuiască o adevărată enciclopedie în Drepturile Consumatorilor.  Acestea sunt reglementate de multe ori, prin opoziție cu obligațiile comercianților / profesionistilor, astfel încât un drept al consumatorului este în fapt o limitare a comportamentului comerciantului. 

Redăm mai jos câteva exemple care ne-au atras atenția în mod special.

Materiale editoriale, publicitate mascată.

Constituie publicitate mascată și este interzisă prin lege utilizarea unui context editorial în mass-media, în vederea promovării unui produs pentru a cărui reclamă comerciantul a plătit, fără însă ca aceasta să se precizeze clar fie în cuprins, fie prin imagini sau sunete uşor de identificat de către consumator.

Practicile incorecte de comerț constituie contravenție și se sancționează cu amenda de la 5.000 lei la 100.000 lei, în funcție de cifra de afaceri, numărul de salariați ai companiei, durata și gravitatea faptei (extras din Legea nr. 363/2007, actualizată la data de 9 aprilie 2016)

Inducerea în eroare a consumatorilor. 

Promovarea, cu intenţia de a induce în eroare consumatorul, a unui produs care se aseamănă cu un alt produs fabricat de un anumit producător, astfel încât consumatorul să creadă că produsul este fabricat de acest producător este de asemenea interzisa.

Se sancționează și afişarea de către un comerciant a unui certificat, a unei mărci de calitate sau a unui echivalent fără a fi obţinut autorizaţia necesară.

O altă practică interzisă este: afirmarea că un comerciant, inclusiv practicile sale comerciale, sau că un produs a fost agreat, aprobat ori autorizat de un organism public sau privat, în cazul în care nu este adevărat, ori afirmarea că a fost agreat, aprobat sau autorizat fără a respecta condiţiile de agreare, aprobare sau autorizare.

Abuzuri de Black Friday sau de sărbători. Drepturile consumatorilor v-au fost încălcate?

Afirmarea falsă că un produs nu va fi disponibil decât pentru o perioadă foarte limitată de timp sau că nu va fi disponibil decât în anumite condiţii, pentru o perioadă foarte limitată, în scopul obţinerii unei decizii imediate şi al lipsirii consumatorilor de alte posibilităţi sau de un termen suficient pentru a putea face o alegere în cunoştinţă de cauză constituie practică comercială înșelătoare, interzisă de aceeași lege. 

Acest lucru vă este cunoscut? În perioada reducerilor de Black Friday, de sărbători, dar nu numai, v-ați întalnit cu astfel de cazuri?  Daca da, aveți posibilitatea să formulați o reclamație la Autoritatea Natională pentru Protecția Consumatorilor. Puteți depune o reclamație online, folosind acest formular, fie că sunteți un consumator vizat, fie că reprezentați concurența.

Dacă aveți nevoie de asistență juridică, ne puteți contacta.

Practicile comerciale agresive încalcă drepturile consumatorilor.

O practică comercială este considerată agresivă dacă, în contextul prezentării situaţiei de fapt şi ţinând cont de toate caracteristicile şi circumstanţele, limitează sau este susceptibilă să limiteze în mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu cu privire la produs, prin hărţuire, constrângere, inclusiv prin utilizarea forţei fizice sau prin influența nejustificată şi, prin urmare, determină sau este susceptibilă să determine consumatorul să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o.

Includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să cumpere produsele promovate sau să îşi convingă părinţii ori alţi adulţi să cumpere produsele promovate constituie practica comercială agresivă. 

Sancțiunea pentru astfel de fapte este amenda contravențională de la 2.000 lei la 100.000 lei.

 

Social