Nu putini sunt cei care considera ca, daca isi inregistreaza o marca la OSIM, nimeni nu mai poate folosi acea denumire pentru niciun alt produs sau serviciu si ne intreaba: cum inregistrez marca pentru a obtine exclusivitate ? Pentru a raspunde la aceasta intrebare, trebuie sa cunoastem urmatoarele principii:
Principiul 1: teritorialitatea. Unde inregistrez marca ?
Marca se protejeaza strict in raport de un anumit teritoriu (cum ar fi: Romania, Germania, Finlanda, Statele Unite ale Americii, Uniunea Europeana etc). Daca o denumire este protejata doar in Romania, nimic nu impiedica un tert sa utilizeze sau chiar sa inregistreze acea denumire intr-o tara vecina, cum ar fi Bulgaria. Este un principiu stabilit prin Conventia de la Paris din 1883, aplicabil si astazi.
Teritorialitatea este pusa la grele incercari, in contextul internetului, in care orice serviciu sau afacere poate deveni internationala printr-un click.
O protectie GLOBALA ar fi extrem de costisitoare si de impovaratoare dpdv administrativ. Acest lucru nici nu este de dorit, intrucat, unicitatea pe Terra a unei marci ar pune in dificultate multe aspecte, precum: uzul serios si continuu pe intreg teritoriul (folosesc in Japonia, dar nu si in SUA), proceduri de inregistrare extrem de greoaie, datorate unui numar mult mai mare de marci similare care s-ar putea opune procesului, necesitatea crearii unor tribunale specializate la nivel mondial s.a. Apoi, nu mai este mult pana vom coloniza alte planete. Va fi suficienta protectia globala sau vom avea nevoie sa o extindem la nivel de galaxie…univers?
Si atunci, eu unde sa inregistrez marca?
Prin urmare, cei care se adreseaza numai persoanelor din Romania si prea putin celor din afara vor opta pentru o protectie restransa, doar in tara.
Cei care stiu ca vor oferi servicii sau produse in mai multe tari din UE pot opta pentru protectie la nivelul UE (pentru toate statele membre, achitand o singura taxa si urmand o singura procedura administrativa). Cei care se vor adresa consumatorilor/entitatilor dintr-un stat tert isi vor putea extinde protectia, imediat ce au depus cererea de inregistrare in UE sau in Romania sau vor putea depune cererea direct in tara respectiva.
Intrucat Uniunea Europeana este o piata unica, bunurile si serviciile circula liber, iar restrictiile de cumparare intr-un stat membru pentru cetatenii UE din alte state sunt interzise (un francez poate achizitiona de la acelasi magazin, direct de pe domeniul .ro si nu neaparat de pe domeniul .fr), probabil cea mai buna si sigura solutie este protejarea marcii, de la inceput, pe tot teritoriul UE. Intrebarea trebuie sa fie: unde vad afacerea mea in 10 ani? Tot aici? sau in UE? Este posibil sa fie prea tarziu ca peste cativa ani, cand afacerea devine cunoscuta denumirea respectiva sa mai poata fi inregistrata in TOATE statele membre ale UE.
Principiul 2. Cum inregistrez marca in UE? In toate statele membre sau in niciunul.
Daca un semn nu poate fi inregistrat intr-un stat membru, el nu va fi inregistrat deloc in UE. Asta se poate intampla daca, de exemplu, se incalca dreptul la marca al unui tert sau daca respectivul semn incalca bunele moravuri in cel putin unul dintre statele membre. In aceasta situatie, remediul este inregistrarea locala, in tarile de interes.
Principiul 3. “Primul venit, primul servit” sau disponibilitatea.
Protectia este acordata celui care depune primul cererea in teritoriul desemnat si pentru produsele sau serviciile desemnate. Daca o marca este identica cu una depusa anterior in aceeasi tara si pentru aceleasi produse/servicii, cea de-a doua marca nu va fi inregistrata, cu exceptia cazului in care exista un Acord de coexistenta intre cei doi titulari.
Atunci cand in acelasi teritoriu marcile sunt similare si desemneaza aceleasi produse/servicii sau cand acestea sunt complementare, se pune problema analizarii riscului de confuzie intre cele doua semne. Daca Oficiul va constata existenta unui risc de confuzie in randul consumatorilor cu privire la provenienta produselor/serviciilor, va respinge la inregistrare cea de-a doua marca.
Dar de ce apar mai multe marci similare inregistrate?
De multe ori gasim in verificarile de marca mai multe denumiri similare (primul cuvant din denumire este identic sau radacina cuvantului este identica), insa inregistrarile coexista, lucru care poate sa duca la o concluzie gresita: marcile respective ar putea coexista pe aceeasi piata. Marcile nu pot coexista, atata timp cat un singur titular de marca anterioara se opune inregistrarii sau solicita anularea ei, ulterior inregistrarii. Nu conteaza daca acel titular s-a opus si la celelalte marci sau nu.
Principiul 4. Serviciile si produsele trebuie alese riguros.
O marca se protejeaza intotdeauna in raport cu anumite produse sau servicii. Asta inseamna ca, daca ati inregistrat marca pentru unele servicii/produse, altcineva poate folosi si inregistra aceeasi denumire pentru alte produse/servicii.
In ceea ce priveste sigla, daca este creatia dvs, daca a fost desenata exclusiv pentru dvs sau daca ati cumparat-o si detineti toate drepturile in legatura cu aceasta, ea nu poate fi folosita de altcineva, fiind protejata (pe orice alte servicii/produse) in temeiul dreptului de autor, DACA intruneste conditiile unei opere.
Produsele/serviciile sunt clasificate la nivel international in ceea ce se cheama Clase NISA. Mai multe informatii despre acest lucru gasiti aici.
La inregistrare trebuie selectate produsele sau serviciile in mod riguros – nu se poate selecta intreaga clasa. Consilierul in proprietate industriala are rolul inclusiv de a va ajuta in selectia acestor produse/servicii, in raport cu descrierea afacerii dvs., tinand seama totodata si de proiectiile afacerii dvs. pe urmatorii 5 ani.
Extinderea protectiei pe alte produse sau servicii in viitor va echivala cu o noua cerere de inregistrare si, in raport cu altii, nu va conta faptul ca mai aveti deja o inregistrare. Nu veti avea nicio prioritate pentru a doua cerere. Se respecta principiul “primul venit, primul servit” in raport cu serviciul/produsul respectiv.
Avantajul selectarii unei plaje mai mari de servicii si produse este ca ofera un monopol pentru acele segmente. Dezavantajul ar fi ca, dupa 5 ani de la inregistrare, tertii interesati ar putea solicita decaderea pe cale administrativa a marcii pentru produsele sau serviciile pentru care marca nu a fost folosita intr-un mod serios in ultimii 5 ani.
In concluzie:
Simpla inregistrare a marcii intr-un teritoriu (tara, uniune etc) nu poate conferi o protectie globala. Cu alte cuvinte, denumirea la care eu m-am gandit ar putea sa apara si in mintea altei persoane de pe un alt continent, de exemplu si sa fie folosita chiar si pentru acelasi tip de servicii, fara ca acest lucru sa insemne o copiere neaparat. Doar o dobandire a notorietatii intr-un alt teritoriu ar putea impiedica alte persoane sa inregistreze sau sa utilizeze acolo acea denumire.
Pentru a se asigura o “exclusivitate” a denumirii ar trebui ca marca sa fie inregistrata pe cat mai multe teritorii, pentru toate serviciile/ produsele din toate cele 45 de clase Nisa. In realitate, solicitarea protectiei se limiteaza in functie de bugetul titularului (fie ca vorbim despre costuri de inregistrare sau de costuri ulterioare de aparare a drepturilor- proceduri de infringement sau de decadere, respectiv de anulare).
Este intotdeauna recomandat sa apelati la un consilier in proprietate industriala sau la un avocat specializat pe Marci, pentru a beneficia de cele mai bune sfaturi aplicate afacerii dvs.