Sfaturi
Construieste-ti marca
Magoo Intellectual Property Advisor, fondat de Magori Laura-Valentina, avocat si consilier autorizat in proprietate intelectuala – marci (branduri, slogane, logo-uri, sigle) si indicatii geografice ofera consultanta si reprezentare in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a instantelor de judecata in vederea inregistrarii si protejarii numelui firmei, produselor, serviciilor dvs. ca si producator, importator, distribuitor, comerciant sau ofertant. Afla cum sa iti protejezi investitiile in publicitate si cum sa iti fidelizezi clientii. Impiedica alte persoane sa foloseasca brandul ales de tine, deturnandu-ti astfel clientela. Invata cum sa iti maresti veniturile si sa te remarci pe segmentul tau de piata, folosind o marca adecvata afacerii tale. Afla avantajele inregistrarii unei marci. Marca TA e cartea TA de vizita! Investeste intelept.
Pentru producatori, distribuitori, comercianti sau ofertanti de servicii
Cu totii ne intrebam cum sa generam profit. Daca ati gasit o solutie si aveti resursele necesare pentru a pune in aplicare ideea, prima data va infiintati o firma (de regula o societate cu raspundere limitata-SRL sau o persoana fizica autorizata-PFA).
Un sfat util: Pentru ca firma sa se poata dezvolta si pentru a evita un faliment nedorit, este esenial sa incepeti cu un plan de afaceri bine pus la punct (Da, chiar si pentru un PFA!!)
Aveti planul de afaceri, aveti firma inregistrata dar nu este de ajuns!
Afacerea, odata gandita si eventual pornita, trebuie si protejata.
Simpla inregistrare la Registrul Comertului a denumirii societatii nu va protejeaza produsele si/sau serviciile. Va vom arata asta cel mai bine printr-un exemplu:
Sa presupunem ca maine firma incepe sa produca si sa vanda gem eco. Comandati o cantitate substantiala de borcanase cu o forma ‘originala’ special pentru gemurile proprii. Apelati la o firma de design care face etichete cu logo personalizat. Platiti si acolo o suma de bani pentru creatie. Va ganditi ca toate astea nu au sens daca nu aveti un nume atractiv sub care sa comercializezi produsele. Strangeti echipa si va ganditi impreuna la un nume care in timp sperati sa devina un brand renumit. Decideti ca acesta sa fie (de dragul exemplului) ‘GEMILICIOUS’.
Decideti sa va extindeti afacerea producand si biscuiti cu gem dar si alte dulciuri cu aceeasi denumire. Vanzarile cresc, lumea deja cunoaste produsele dvs si le cumpara din ce in ce mai des. Copiii sunt innebuniti dupa dulciurile “Gemilicious”. Va merge execelent si semnati chiar si un contract de export cu o firma din Grecia.
Nu trece mult timp pana cand incep problemele (Atentie! Ele pot aparea oricand).
Juristul primeste 4 notificari/citatii. Intr-una, firma romaneasca “A” va someaza sa va retrageti de pe piata produsele “Gemilicious” deoarece ea este titulara acestei marci si dvs nu aveti autorizatie din partea sa pentru a o folosi. In caz contrar – mai spun ei- vor apela la autoritati pentru retragerea produselor de pe piata si va vor cere despagubiri pentru prejudiciile cauzate. Va propun totusi un acord de autorizare pe un an de zile in schimbul sumei de 100.000 Euro.
Firma “B” va trimite in judecata pentru ca i-ati copiat forma borcanaselor (care reprezinta modele industriale protejate) si considera ca trebuie sa le platiti 85.000 Euro ca prejudiciu deoarece vanzarile dvs. au dus la inducerea in eroare a consumatorilor, facandu-i sa creada ca acestia cumpara dulciurile societatii concurente “B”.
Firma greceasca “C” va anunta ca a apelat deja la autoritatile vamale pentru a interzice importul in acea tara al produselor “Gemilicious” , pe motiv ca ea este titulara marcii inregistrate acolo. Ca urmare, produsele dvs (in valoare de 8.000 euro) au fost confiscate. Pentru ca pana acum ati exportat in Grecia produse in valoare de 20.000 euro sub denumirea folosita fara drept, acum vi se cer despagubiri egale cu pierderea realizata de societatea “C” plus profitul realizat de dvs.
In cele din urma, firma concurenta “D” care produce si ea dulciuri reclama un drept de proprietate al marcii comunitare reprezentand un element figurativ din sigla: un ursulet (care ii atragea initial pe copii) si va cere sa scoateti etichetele respective de pe produse.
Dupa ce consultati un avocat specializat (pentru a va reprezenta in instanta), aflati cu uimire ca firma romaneasca “A” si-a inregistrat marca la 8 luni dupa ce ati dat drumul la afacere, lucru care va face sa va intrebati “Oare nu s-au folosit de munca mea pentru a castiga un avantaj?”.
Desi v-ati bucurat in primul an ca ati gasit o idee minunata de a face bani, iata cate probleme a generat afacerea dvs pentru ca nu ati stiut sa aveti grija de ea de la inceput. Acesta nu este un exemplu ireal. In afara sumelor (date cu titlu de exemplu), situatia prezentata mai sus este la ordinea zilei in cele mai multe tari europene. Ati investit o groaza de bani, timp, energie, ati castigat o clientela importanta pentru care ati muncit din greu si acum riscati sa le pierzi pe toate. Trebuie sa-ti schimbi brandul, sa retragi de pe piata toate produsele, sa platesti despagubirile si daca iti mai ramane ceva la sfarsit, sa trebuiasca sa va “reinventati”. Adica sa o luati de la inceput. Alte investitii, alta clientela, alta munca.
Ce trebuia sa faceti?
Imediat ce v-ai gandit la denumire (brand, marca), la forma produselor si la etichete (logo/sigla/slogan) trebuia sa consultati o persoana de specialitate (ex: avocat specializat in dreptul proprietatii industriale sau consultant autorizat OSIM) pentru a cere sfatul privind inregistrarea marcilor/modelelor dvs industriale la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci). Cand sunteti la inceput va ganditi doar ca acestea sunt proceduri care costa si ca mai aveti timp sa le faceti. Dar este bine sa va ganditi tot acum ca mai tarziu va va costa mult, mult mai mult decat v-ati fi putut inchipui. Sunteti dispus sa riscati o intreaga afacere pentru atat? Cu cat va veti inalta mai mult cu atat veti fi mai expus posibilitatii sa apara din umbra cineva care sa-si revendice drepturile asupra marcilor si modelelor industriale folosite de dvs.
Protejati-va afacerea, cerand sfatul nostru cat mai curand.