domeniu web marca

Protectia juridica a domeniilor web si conflictul cu marcile (partea I)

TLD = top level domain name (cunoscut si ca “extensia” domeniului web, adica ceea ce urmeaza dupa ultimul punct. Ex: .travel, .com, .biz, .free, .uk etc)

SLD= second level domain name (cunoscut si ca numele domeniului web)

gTLD = generic top level domain name (.com, .net, .org etc)

new gTLD = new generic top level domain names recent atribuite ( .bmw, .samsung, .rent, .money, finance etc)

ccTLD = country code top level domain name = extensia domeniului web care desemneaza o regiune sau un stat (.eu, .ro, .de, .uk, .us etc)

ROTLD = Registry pentru domeniile web avand extensia .ro

Registry = organizatie la nivel regional sau de stat care inregistreaza si gestioneaza domeniile web

Registrar = companie partenera a Registry-ului prin intermediul careia se pot inregistra domeniile web

Registrant = cel care isi inregistreaza un domeniu web

ICANN = Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (https://www.icann.org/ )

Cuprins

  1. Inregistrarea domeniilor web si inregistrarea marcilor
  2. Aparitia conflictelor dintre nume de domenii web si marci
  3. Solutionarea disputelor cu privire la nume de domenii

  4. Utilizarea efectiva a marcii prin utilizarea numelui domeniului web

  1. Inregistrarea domeniilor web si inregistrarea marcilor

Domeniile web se inregistreaza potrivit principiului primul-venit, primul-servit, insa chiar daca domeniul este disponibil si teoretic poate fi inregistrat nu inseamna ca exista si legitimitatea de a face asta, daca numele acestuia intra in conflict cu o marca, identica sau similara (cu o exceptie pe care o vom preciza ulterior).

Pentru a va asigura ca nu incalcati dreptul la marca al altei persoane, este recomandat sa efectuati o cercetare de marca in prealabil inregistrarii domeniului web precum si sa efectuati o cercetare pe internet pentru a vedea daca altcineva este cunoscut pentru folosirea acelui nume.

Conform Acordului/Contractului de inregistrare, declarati, printre altele, ca inregistrarea domeniului web nu va incalca drepturile vreunui tert si ca nu veti folosi domeniul web contrar legilor/normelor aplicabile. De asemenea, se specifica faptul ca este responsabilitatea dvs. de a determina daca inregistrarea domeniului web incalca drepturile unui tert. Regulile de inregistrare pentru domeniile care se termina in extensia .ro(inclusiv: .com.ro,.org.ro,.tm.ro,.store.ro,.info.ro,nom.ro,.nt.ro,.firm.ro,.www.ro,.arts.ro, .rec.ro) ( http://rotld.ro/portal/pages/ro/2/ ) prevad faptul ca „acceptarea unei aplicatii si inregistrarea unui nume de domeniu nu inseamna ca ROTLD recunoaste ca cel ce a inregistrat numele de domeniu respectiv are dreptul legal de a folosi acel domeniu, de exemplu cazul numelor de domenii ce se refera la marci inregistrate, nume de firma sau de personalitati bine cunoscute.”

Noi nu putem si nu verificam daca numele de domeniu pe care il selectati, sau utilizarea numelui domeniului, incalca drepturile legale ale altor partii. Noi insistam ca dumneavoastra sa investigati daca numele selectat sau utilizarea lui incalca drepturile legale ale altor parti.” (sursa: http://rotld.ro/ sectiunea Contract pentru Inregistrare).Din aceste declaratii si disclaimere rezulta ca cel ce isi inregistreaza domeniul web trebuie sa fie diligent si sa faca un minimum de verificari pentru a vedea daca vreun tert foloseste cu valoare de marca acel nume.

De asemenea, inainte de a inregistra un nume de domeniu este recomandat sa inregistrati acel nume ca marca la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci pentru a dobandi dreptul exclusiv de a-l folosi si pentru a interzice altora folosinta lui neautorizata.

Este suficient sa depuneti cererea de inregistrare a marcii la OSIM, insa numai dupa ce v-ati asigurat ca marca nu va intampina probleme la inregistrare. Daca in urma verificarilor prealabile reiese ca exista sanse foarte mari de inregistrare, atunci puteti inregistra domeniul web. Termenul de eliberare a certificatului de marca este de aproximativ 9 luni, timp in care cererea trece printr-un proces de examinare a conditiilor de fond, de publicare in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala si de analizare a eventualelor opozitii din partea altor titulari de marci anterioare cu care s-ar putea crea confuzie. Totusi, daca marca se inregistreaza, deveniti titularul ei inca de la momentul depunerii cererii.

Marca este un semn distinctiv (poate fi de exemplu: un cuvant, o combinatie de litere si cifre, un desen, un slogan, un logo, poate consta din sunete sau chiar semne in miscare). Marcile pot fi verbale, figurative, sonore, de culoare, de miscare, de pozitionare, tridimensionale sau combinate. O marca combinata va avea de regula si o parte verbala protejata.

Rolul marcii este de a diferentia producatorii sau furnizorii de servicii, dupa caz, in functie de calitatea produselor/a serviciilor oferite. Asadar, marca este atat indicatorul provenientei bunurilor si a serviciilor cat si al standardelor de calitate. Imaginati-va ca intrati intr-un supermarket si vreti sa cumparati lapte, iar toate cutiile/sticlele provenind de la producatori diferiti ar arata la fel, fara nicio eticheta, mentiune sau culoare de ambalaj. Care este criteriul dupa care veti cumpara? In lipsa unor semne distinctive, cumparaturile s-ar face “la intamplare”.

Pe o piata concurentiala, inevitabil apar si abuzuri. Pentru a impiedica actele de concurenta neloiala (reprezentand manifestari comerciale care aduc atingere unor drepturi dobandite anterior de catre o alta persoana asupra unui semn identic sau similar), s-a creat acest sistem al inregistrarii semnelor ca marci, acestea fiind protejate de tratate internationale, regulamente si directive comunitare si de legi speciale nationale.

Normele de concurenta neloiala din Romania (Legea nr. 11/1991) impiedica si pedepsesc (constituind contraventie sau infractiune, dupa caz) orice fapte care sunt de natură să creeze prin orice mijloc, o confuzie cu întreprinderea, produsele sau activitatea industrială sau comercială a unui concurent sau indicaţiile a căror folosire, în exercitarea comerţului, sunt susceptibile să inducă publicul în eroare cu privire la natura, modul de fabricaţie, caracteristicile, aptitudinea la întrebuinţare sau cantitatea mărfurilor. Cu alte cuvinte legea concurentei neloiale pedepseste faptele de castigare a clientelei fara efort propriu, profitand de reputatia titularului de marca (practica numita deturnare de clientela).

Conform art. 5 lit. a) si f) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la trei luni la doi ani sau cu amendă folosirea unei firme de natură să producă confuzie cu cele folosite legitim de alt comerciant (…) sau producerea în orice mod, importul, exportul, depozitarea, oferirea spre vânzare ori vânzarea unor mărfuri sau servicii purtând menţiuni false privind mărcile, (…), originea şi caracteristicile mărfurilor, precum şi cu privire la numele producătorului sau al comerciantului, în scopul de a-i induce în eroare pe ceilalţi comercianţi şi pe beneficiari.

Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice prevede ca inregistrarea marcii confera titularului sau un drept exclusiv asupra marcii, iar acesta poate cere instantei judecatoresti competente „sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul sau, printre altele si utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate”, domeniul web constituind o forma de publicitate. Aceasta lege prevede o pedeapsa cu inchisoarea la 3 luni la 2 ani sau amenda pentru acte de contrafacere constand in: „realizarea sau utilizarea fara consimtamantul titularului, de catre terti, in activitatea comerciala, a unui semn identic sau asemanator cu o marca pentru produse sau servicii identice sau asemanatoare, daca ar produce un risc de confuzie in perceptia publicului, incluzand riscul de asociere a marcii cu semnul”. Daca marca este una de renume, serviciile/produsele nu pot fi nici macar diferite.

Pentru prejudiciile cauzate persoanele vinovate pot fi obligate la despagubiri.

Legea sancţionează faptele “de natură să producă confuzie” sau care „ar produce un risc de confuzie”, ceea ce înseamnă că, pentru a fi în prezenţa unui act de concurenţă neloială, nu este necesar să se fi produs deja o confuzie, ci doar să existe un risc în acest sens. Riscul de confuzie se raportează la consumatorul obişnuit, cu atenţie mijlocie, cu un nivel de educaţie şi de inteligenţă mediu, comun.

Nu orice nume de domeniu poate fi inregistrat ca marca.

Pentru a indeplini functia esentiala a marcii, semnul trebuie sa fie unul distinctiv (sa se distinga de ceilalti furnizori/produse/servicii).

Nu se pot inregistra ca marci semnele care:

  • descriu bunurile sau serviciile oferite sau caracteristici ale acestora, cum ar fi cele care arata calitatea, cantitatea, scopul, valoarea sau originea geografica pentru motivul ca nimeni nu poate pretinde un drept exclusiv asupra unor notiuni pe care ar trebui sa le putem folosi cu totii. (ex: scaune-din-piele, cele-mai-frumoase-rame-foto, ferestre-termopan, vinuri-din-Romania)
  • au devenit uzuale in aria de comert respectiva (ex: frigider, CD);
  • sunt lipsite total de distinctivitate; (ex: mobila, electrocasnice, cafea, sucuri naturale, articole de plaja pentru a desemna astfel de produse)
  • sunt forme tridimensionale tipice pentru acel tip de produs (ex: forma unei sticle pentru a reprezenta sticlele produse/vandute)
  • sunt emble protejate international
  • sunt impotriva bunelor moravuri (ex: semne/expresii de natura jignitoare, la adresa unei persoane, a unei minoritati, a unei tari etc)
  • sunt ilicite
  • induc publicul in eroare cu privire la calitatea produsului, cantitatea sau originea geografica. (ex: Onx leather pentru a proteja produse din alt material decat pielea, Onx golden jewelry pentru a proteja bijuterii care nu sunt din aur, Onx Swiss Bank pentru a proteja numele unei banci care nu are origini elvetiene etc).

Nu se inregistreaza si extensia de domeniu, cum ar fi .ro, .net, .com etc, ci doar marca in sine. Asta pentru ca extensiile de domeniu nu sunt considerate elemente de distinctivitate. Prin urmare nu vom avea marca „exemplu.ro” inregistrata de o persoana si „exemplu.com” inregistrata de alta persoana, ci doar „exemplu” inregistrata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci de o singura persoana, care isi poate inregistra ulterior unul sau mai multe nume de domeniu (.ro, .eu, .com)

Marci tari si marci slabe

Marcile tari sunt cele care au un caracter distinctiv pronuntat, iar cele slabe care se apropie de limbajul comun, uzual. Este si firect, intrucat elementele de fantezie sunt un produs al imaginatiei fiecaruia, pe cand limbajul comun este utilizat de toata lumea. Cu cat combinatia aleasa este mai originala, cu atat sansele de inregistrare ca marca sunt mai mari.

Dezvantajul unei marci tari este ca aceasta necesita efort mai mare de promovare pentru a atrage clientela, insa insa avantaje sunt: distinctivitatea, unicitatea si originalitatea. In cazul domeniilor web, se practica inregistrarea cuvintelor uzuale, a formelor din dictionar, cum ar fi furniture.com in cadrul caruia se vinde mobila. Site-ul respectiv va atrage multi clienti, fiind pentru multi primul termen de cautare pe internet. Pe de alta parte, avem de exemplu marca fantezista ONX, care desi nu spune nimic atunci cand o citim, ar putea fi o marca de fotocopiatoare fiabile adresata unui larg segment de consumatori sau din contra, ar putea fi o marca de ceasuri adresata unui segment exclusivist. Este intotdeauna recomandat ca marca sa nu fie folosita ca un substantiv, ci ca un adjectiv, fiind insotita de produsele desemnate. Aplicand acest principiu la domenii web, este util a se inregistra atat MARCAservicii.ro cat si MARCA.ro (ex: onx.ro si onxjewelry.ro, unde cel din urma ar fi parcat pe onx.ro).

10 Motive pentru care sa va inregistrati numele domeniului web ca marca

1. Deveniţi proprietarul exclusiv al denumirii respective, putand interzice folosirea de către alţii a unui semn similar sau identic chiar la o saptamana dupa depunerea cererii la OSIM.

2. Asiguraţi identitatea şi unicitatea companiei, a produselor şi a serviciilor dvs.

3. Evitaţi conflictul ulterior cu o marcă similară ce aparţine altui titular, evitând ca, la un moment dat să trebuiască să vă “re-branduiţi” si sa modificati domeniul web, pierzand traficul acumulat

4. Asiguraţi o bază puternică pentru crearea şi dezvoltarea unui Brand propriu.

5. Marca aduce valoare economică companiei. Ea poate fi licenţiată, vândută, adusă ca aport la capitalul social sau poate constitui garanţie.

6. Vă protejaţi investiţiile financiare făcute cu publicitatea.

7. Vă protejaţi afacerea împotriva acţiunilor de parazitism ale altora.

8. Evitaţi să fiţi daţi în judecată de către titularul mărcii cu care sunteţi în conflict si sa platiti despagubiri. Puteti sanctiona dvs. actele de contrafacere ale tertilor care va prejudiciaza.

9. Evitati sa vi se inchida sau sa vi se transfere fortat domeniul web pe numele altui titular de marca.

10. La înregistrarea marcii, costurile sunt mai mici, iar protecţia este mai mare decât la momentul apariţiei unui conflict.

Continuare partea a II-a

Acest articol are menirea de a oferi un ghid general asupra problematicii numelor de domenii in relatia cu marcile, neinlocuind necesitatea unei consultante juridice pentru cazuri cu circumstante specifice.

Articol redactat la data de 25.05.2015 de catre Magori Laura-Valentina, avocat si titular al Magoo – Intellectual Property Advisor, fiind protejat de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe. Preluarea continutului acestui articol integral sau partial, prin copierea, publicarea sau comunicarea catre public in orice forma este permisa, cu conditia citarii si indicarii autorului si a surseiwww.MagooAdvisor.ro.

Comments 2

  • Avatar

    Laura Valentina Magori Admin

    Buna seara,

    Vom reveni pe email cu raspunsul la cererea dumneavoastra de inregistrare a marcii.
    Costurile de inregistrare a unei marci sunt afisate in sectiune “Preturi” din meniu.

    O seara buna!

Comments are closed

Social